Massale vraag naar jong gebruikte auto’s uit Duitsland
De laatste tijd kopen steeds meer Nederlanders zeer jong gebruikte auto’s in Duitsland. Denk hierbij aan auto’s van maximaal één jaar oud met een paar duizend kilometer op de teller. Deze zogenaamde Jahreswagens zijn auto’s die kortstondig zijn ingezet door de fabrikant.
Het voordeel vaneen jahreswagen is dat je een nagenoeg nieuwe auto koopt, die een flinke afschrijving hebben t.a.v. een nieuwe. Vaak zijn deze auto’s rond de 30% goedkoper dan een nieuwe terwijl ze wel als nieuw ruiken/voelen.
Daarnaast betaal je op een jonge importauto veel minder BPM dan wanneer je een nieuwe auto koopt bij de dealer. Bovendien kun je kiezen uit een aantal berekenmethodes waarbij je degene die voor jou het meest gunstig uitpakt, mag kiezen.
Het aanbod van zeer jong gebruikte auto’s is in Duitsland veel groter dan in Nederland
Duitsland is een echt autoland. Duitsers houden van auto’s en de liefde voor hun eigen auto industrie is groot.
Omdat Duitsers over het algemeen heel zuinig op hun auto’s zijn, is het vaak zo dat de auto’s in veel betere staat zijn dan Nederlandse auto’s. Duitsers wonen vaak vrijstaand met eigen oprijlaan. Ook de parkeerplaatsen bij bijvoorbeeld supermarkten zijn veel ruimer.
Vaak krijg je voor aanzienlijk minder geld een auto die:
- Zeer goed onderhouden is
- Nagenoeg nieuw is
- Weinig kilometers op de teller heeft
- Europese abrieksgarantie heeft
Betaal veel minder BPM dankzij aangepaste aangiftes
Een BPM aangifte doen kan op vele manieren. Je kunt gebruik maken van diverse modules zoals Autotelex en er zijn 3 methodes om de restwaarde te bereken waarover de BPM geheven wordt. Bovendien kun je nog bekijken welke uitvoering het meest gunstig is omdat ze in Duitsland niet de uitvoeringen kennen die we hier hebben.
Uitgebreide inspectie vooraf
Een auto kopen zonder deze gezien te hebben? Het lijkt wat avontuurlijk maar toch doen nagenoeg al mijn klanten dit. Voordat wij tot aankoop over gaan onderwerpen we de auto aan een uitgebreide technische en optische controle. Is de auto niet in de staat die we graag zien dan nemen we niet af. Mocht de auto lichte gebruikssporen hebben, dan zorgen we door deze te detailen voor een perfecte aflevering. Mocht je nou toch de auto willen zien, je kunt gewoon meerijden.
Transportplaten of Kurzzeitkennzeichen
Je ziet ze weleens rijden, Duitse kentekenplaten met een rood of geel vakje aan de zijkant. Rijden op deze platen is best riskant. Je kunt een boete krijgen voor het niet voeren van een geldig Nederlands kenteken en de douane kan je langs de kant zetten en je verplichten de door hun berekende BPM af te dragen. Plus een dikke boete er bovenop.
Heb je vragen omtrent import? Schroom niet mij te bellen, mailen of whatsappen.